Neydi o müşteri
başına iki satış danışmanının düştüğü yılbaşı çılgınlığı? 2. ürüne yüzde bilmem
kaç indirim, havada uçuşan hediye çekleri, para puanlar… Parfüm alışverişine
çıkan masum müşterinin kafasını karıştıran kampanyalar yetmezmiş gibi üzerine
bir de “bu size çok yakıştı”, “çok kalıcı”, “yılın ödüllü parfümü”, “o şekilde
kâğıdın kokusu da gelir”, “bu parfümün molekülleri sizinle birlikte hareket
ediyor” gibi cümleler eklenince en kişisel alışverişlerden olan parfüm seçimi,
korkulu rüya haline gelmekte. Günün sonunda elde kalan ise neden tercih
edildiği anlaşılamayan bir, hatta kampanya hatırına satın alınan birden fazla
kokulu sıvı ve mutsuz son… Zorlu parfüm alışverişine biraz olsun rehberlik
edebilmesi adına, bu yıl da ana akım parfüm raporunu paylaşmak istedim.
Niş parfüm raporunda
da bahsettiğim gibi 2015 yılını “parfümde füzyon” yılı olarak tanımlıyorum. Niş
parfüm evleri strateji olarak ana akım parfüm evlerinin izinden giderken, fark
yaratmak isteyen ana akım parfüm evleri (alışkanlıktan yazıyorum, doğrusu moda
evleri olacak) de niş parfüm evlerinin tarzında tasarımlara yönelmiş
durumdalar. Tabi bunun yanında her zaman olduğu gibi markaların büyük çoğunluğu
da yılı özgünlükten uzak, birbirinin kopyası tasarımlar ve flankerlarla geçirdi.
Neyse ki bu yıl sentetik oud tasarımlarından ve yanmış pamuk şeker kokularından
bir nebze olsun kurtulduk. Şimdilerde etrafımızı meyveli çiçek kombinasyonları
sardı.
Satış odaklı
stratejinin sonucu olarak parfümörler, sanatlarını konuşturamaz hale gelmiş
durumda. Yeni ürün tasarım süreci, ünlü bir parfümörün ismini kullanarak,
pazarlama araştırmalarının sonuçlarına göre parfüm üretimi olarak algılanır
oldu. “Herkesin hoşuna gitmesi” amacıyla çıkılan yolda, doğal olarak tüm
parfümler birbirine benzemeye, hatta birbirlerinin kopyası olmaya başladı. Bir
de bu durumun üzerine maliyetleri azaltmak için hammaddelerin kalitesinden
verilen taviz eklenince sokaklar sentetik bombalardan geçilmez hale gelmiş oldu.
Maalesef pazarın kalitesi günden güne düşüyor.
Ana akım markaların
erkek kullanımı için piyasaya sürdükleri parfümlerden beklentim düşmüş olsa da
kadın kullanımı için pazarlanan parfümlerde halen umutluyum. Nedenini ise şöyle
yorumluyorum: Erkek parfümlerinin tasarımındaki tek kriter, “karşı cinsin hoşuna
gitmesi” olarak indirgenmişken, kadın için pazarlanan parfümlerde “fark yaratma”
çabası kendini gösteriyor. Dolayısıyla erkek parfümleri, Biscolata erkeği
kıvamında “tek bir adam” olmaya çalışırken kadın parfümlerinde “özel olabilen”
tasarımlar, genel beğeni kaygısı taşımadan tercih edilebiliyor.
2015 yılında ana akım
parfüm markaları adına ülkemizdeki en önemli gelişme Atelier Rebul
mağazalarının peşi sıra AVM’lerde boy göstermeye başlaması oldu. Konsept olarak
sağlam temeller üzerine kurulan markanın biraz daha özgün tasarımlara yönelirse
uluslararası alanda da bizi başarıyla temsil edeceğine inanıyorum. Zira Atelier
Rebul tasarımı olan Royal Oud, hem ismi hem de harmanı ile Creed’in Royal Oud’unu,
markanın imza parfümü İstanbul ise Costume National Homme’u andırıyor.
Son yıllarda
markalar kısa dönemli hedefler uğruna, uzun dönemli en büyük getiri olan
“müşteri” faktörünü göz ardı etmekte. Sonuç olarak aklı iyiden iyiye
karışmış olan tüketici, birbirinin kopyası olan parfümlerden birini ancak satış
danışmanının “etkileyici” sözleriyle tercih eder hale geldi. Gelinen son
noktaya bakıldığında da aksi pek mümkün değil. Zira yardım almadan raflardaki
parfümleri denemeye niyetlenen müşteri pek hoş karşılanmıyor. “Ne tarz bir
parfüm istiyorsunuz? Ben yardımcı olayım.” söz öbeğini ikinci kez işittikten
sonra rahat hissetmek de pek mümkün değil. Hal böyleyken; iyisiyle,
kötüsüyle, olay yaratanı ve gereksiziyle 2015 yılı ana akım parfüm raporu
sizlerle…
Kullandığım kısaltma
ve terimler;
(K): Kadın
kullanımı için pazarlanan parfüm
(E): Erkek
kullanımı için pazarlanan parfüm
(U): Her iki
cinsiyetin kullanımına yönelik pazarlanan parfüm
Flanker:
Ticari başarı yakalayan parfümün içeriğine belli bir oranda sadık kalınarak ya
da tamamen değiştirilerek yeni bir parfüm yaratılması ve isminin başına ya da
sonuna genellikle “intense”, “sport”, “l’eau” ya da “fresh” gibi kelimeler
eklenerek piyasaya sürülmesine verilen isim.
Jenerik:
İngilizce karşılığı “generic” olan, sıradan ve özelliksiz anlamına gelen sıfat.
Gourmand:
Yiyeceği andıran tatlı parfüm.
Armani,
geçtiğimiz yıl olduğu gibi 2015 yılını da bolca flanker ile geçirdi. Acqua
di Gio Profumo (E), düşünce ve tasarım
açısından “flanker böyle olur” dedirten, hissiyat bakımından sınıfta kalan bir parfüm.
Gio Profumo’nun tasarımcısı Alberto
Morillas, Jamais le Dimanche’ta yaptığı gibi sucul notalarla tütsüyü
bir arada kullanarak basmakalıp işlerden sıyrılan özgün bir harman yaratmış
ancak parfümün içeriğinde öylesine yoğun sentetik kullanımı var ki bir süre
sonra kalite hissiyatı kademeli olarak düşüyor.
Armani Code Satin (K)
pralin ile tatlandırılmış, kadın kullanımı için pazarlanan denediğim en başarılı
Armani Code Woman flankerı. Armani Code Special Blend (E) ise tütünden gelen açılıştaki derin hissiyatın dışında
neredeyse orjinali ile birebir aynı, deyim risksiz bir flanker. İmza
parfümü Code olup da minimal bir farklılık arayanlar için tasarlanmış edasında
“olsa da olur, olmasa da olur” bir parfüm.
2013 yılında dirilen
Eau Pour Homme koleksiyonunun yeni üyesi Armani Eau de Cèdre (E), bergamot ve sedirle zenginleştirilmiş güzel bir flanker. Tabi
diplerde yer alan klasik Armani sentetikleri kaçınılmaz... Sağda solda
duymaktan bıkkınlık gelen Si ise 2015 yılında Si Eau de Toilette (K) olarak karşımıza çıktı. Armani, Si’nin “bayık” havasını tıraşlayıp,
üzüm ve armut eklemiş yeni Si EdT’ye. E fena da olmamış bu sefer…
Azzaro - Azzaro Chrome Intense (E), sentetik sucul tayfanın 2015 temsilcisi. Bol iltifat toplayacak,
tarzına göre bol performanslı bir parfüm. Chrome’un sentetik yapısı ile sorunu
olmayan Chrome Intense’i baş ucu parfümü yapabilir.
Bentley,
farklı bir strateji ile yeni parfümünün iki farklı versiyonu ile pazara giriş
yaptı. Infinite Eau de Toilette (E), lavantanın rafine dokunuşu ile
Terre d’Hermes kafasında ferah bir parfüm. Infinite Intense (E) ise Infinite
EdT’nin piyasacı kardeşi. Infinite’ı Intense yapacağım diye balsamik notalar ve
bolca misk ekle, turunçgilini de çıkar, al sana zorlama Infinite Intense.
Burberry de
2015 yılını flankerlar ile dolu dolu geçirdi. Markanın yaptığı tüm yatırımlara
değdiğini düşündüğüm My Burberry Eau de Toilette, geçtiğimiz yıl çıkan My Burberry’nin
sevmediğim taraflarının tıraşlandığı, neredeyse pastel boya hissiyatı veren
doğallığıyla çiçek yapraklarının harmanlandığı hoş bir tasarım. My Burberry
ismini çok seven marka, 2016 içinde parfümün erkek versiyonu da çıkarmaya
hazırlanıyor. Burberry’nin yıl içinde
görücüye çıkan ikinci parfümü Brit Rhythm for Her Floral (K), Francis Kurkdjian imzalı zengin ve bir o kadar da
sade leylak parfümü. Parfümörün imzası niteliğindeki cilalı hissiyat da harmana
oldukça yakışmış.
Burberry Brit Sheer (K) ise My Burberry gölgesinde kalan temiz hissiyatlı meyveli şakayık
çiçeği. Girişte de bahsettiğim gibi, 2015’in trendi meyve ve çiçek kombinasyonları… Markanın erkek
kullanımı için pazara sunduğu Burberry Brit Splash for Men (E) de biberiyle ve menekşe destekli sucul
bir parfüm. Fazla özellikli bir tasarım olmasa da yaz mevsimi için hoş bir
alternatif.
Bvlgari - Ana
akım parfüm endüstrisi bu yıl bolca “tuz” notası kullandı. Aqva Divina (K), Alberto
Morillas imzalı tuzlu, odunsu ve ferah bir parfüm. Uçlarda yer alan tarzıyla
herkese hitap etmese de denemeye değer, özgün bir tasarım. Markanın 2015
yılında en çok yatırım yaptığı silahı ise Goldea (K). Yasemin, ylang ylang ve
böğürtlen ekseninde gezinen jenerik bir parfüm Goldea. Harmanda bir eksiklik
var ama nerde?
Calvin Klein cephesinde
her yıl olduğu gibi Summer’lar, Eternity’ler ve Euphoria’lar havada uçuştu. Eternity
Now For Men (E), vanilya ve sentetik bir hindistan cevizi olarak yer buldu
pazarda. Yeni parfüm, Eternity ile hiç mi hiç alakası olmayan bir flanker. Serinin
kadın kullanımı için pazarlanan versiyonu Eternity Now For Women (K) da temiz hissiyatlı (deterjandan hallice) çiçek ve meyve parfümü. Tarzın
onlarca örneği varken buna gerek var mı? Hiç sanmıyorum… Reveal Men ise bu yıl denediğim en başarısız deneme olabilir. Garip bir tatlılık
hariç parfümden hiçbir şey anlamadım… Tekrar tekrar denedim, yine anlamdım. Oysaki
geçtiğimiz yıl çıkan kadın versiyonu ne kadar da güzeldi…
Cartier,
çizgisini bozmayan istikrarlı bir marka. 2014 yılının en başarılı ana akım
parfümlerinden biri olduğunu düşündüğüm La Panthere’in hayvansal hissiyatı
çıkarılmış flankerı La Panthere Legere (K) parfüm severlerin beğenisine
sunuldu 2015 yılında. Temiz hissiyatlı pudramsı bir çiçek parfümü olan La
Panthere Legere, yılın en kaliteli tasarımları arasında yer alıyor.
Carven - Francis
Kurkdjian bu yılın en karakteristik çiçek parfümlerine imza atan isim. Ünlü
parfümörün Carven için tasarladığı L’Absolu (K), sümbülteber ve irisin güzel
bir harmanı. En iyiler arasına oynayacak kadar güçlü olmasa da es geçilmemesi
gereken bir parfüm L’Absolu.
Carolina Herrera – Markanın 2015 yılında tanıtılan parfümü CH Men Prive (E), Dior Sauvage ile birlikte yılın en
çok pazarlama araştırmasına tabi tutulan parfümü diye tahmin ediyorum. Herkesin
beğenisini kazanabilmek için tasarlanan bir tonka fasülyesi ve deri parfümü CH
Men Prive. Bu tarz tasarımlar benim
için hiçbir şey ifade etmese de parfümün bolca iltifat topladığını kabul
etmeliyim.
Chanel, 2015
yılını sessiz sedasız geçirdi. 2007 çıkışlı No 5 Eau Premiere (K)’i elden geçiren marka, şanına yakışır bir
iterasyona imza atmış. Pudramsı hissiyatıyla şahane bir ylang ylang ve sandal
ağacı parfümü yeni No 5 Eau Premiere.
Chloé – Mesafeli olduğum marka Chloé, bu yıl biraz olsun sempatimi kazanabildi. See
by Chloe Si Belle (K), gardenya ve beyaz çiçeklerden oluşan, temiz hissiyatlı
parfüm. Markanın çizgisinden pek haz etmesem de yeni parfümün serinin en başarılı tasarımı olduğunu söyleyebilirim.
Costume National – Markanın yeni parfümü Soul (E), 2015 yılında ana akım parfümlerin niş parfümlere benzemeye çalıştığının
en belirgin örneği. Usta parfümör Dominique Ropion imzalı Soul, deri ve baharat
destekli derin bir oud parfümü. Markanın 2013 yılında çıkan ve halen anlam
veremediğim tasarımı Cyber Garden’ın ardından ilaç gibi geldi Soul.
Davidoff - Cool Water Tender Sea Rose, Cool Water Man Summer Seas, Cool Water Sea Rose Summer Seas, Cool Water Woman Summer Seas, Davidoff Cool Water National Geographic Pristine Seas
Yukarıda ismi
geçenler, Davidoff’un 2015 yılında çıkan parfümlerinin isimleri. Sardıkları
tütünlerden kafası iyice güzelleşen marka, yılı en güzel isim tamlamalarını
bulan personeline prim vererek geçirdi. Önümüzdeki yıl marka hakkında bir
şeyler yazabilmek adına purolarını mercek altına almayı düşünüyorum.
Diesel, yılı bolca
şeker atılmış portakal çiçeği parfümü olan Loverdose Red Kiss (K) ile geçirdi.
Tarzın çok daha başarılı örnekleri varken, Loverdose Red Kiss beyhude bir
deneme…
Dior – 2014
yılına damgasını vuran marka, pazarlama alanında 2015’i dolu dolu geçirse de
tasarım olarak sınıfta kaldı. Herkesi aynı anda mutlu etmenin olabileceğine
inanan marka, yılın belki de en büyük pazarlama araştırmasının sonucu olarak, reklam kampanyasında Johnny Depp’in yer aldığı Sauvage (E)’ı pazara sundu.
Kelimenin tam anlamıyla “little little into the middle” parfümü Sauvage.
Nedeni, piyasadaki erkek parfümlerinin birçoğuna benziyor olması. Bol bol
iltifat alıp hedefi tutturacak ancak ruhu olmayan bir parfüm tasarlamış
Francois Demachy. Yıl içinde tanıtılan Eau Sauvage Cologne (E) ve Fahrenheit
Cologne (E) ise buralara hiç uğramadı.
DKNY –
Geçtiğimiz yıl 12 parfüm tasarlayan DKNY, 2015 yılında 9 parfümle kendi
rekorunu egale edemedi. 9 parfümün tümü de flanker olunca haliyle 1 parfüm bile
etmedi toplamda.
Dolce & Gabbana, yılı yine risk almadan geçirdi. Görücüye çıkardığı her iki flanker da
orijinal hallerinden çok farklı olmayan, deyim yerindeyse müşteriyi canlı
tutmak adına tasarlanan parfümler. The One Essence (K), 2006 yılında çıkan
selefi gibi vanilyalı şeftali suyu kıvamında ilerliyor. Sonradan harmana dâhil
olan çiçekler bile aşırı tatlılığı dengeleyemiyor. The One for Men Eau de Parfum (E) ise The One (E) sevenler için aynı
parfümün biraz daha derin versiyonu. The One sevip performansından şikayet
edenler için yine değişen bir şey yok bu flankerda da… Bana göre sıradan bir
zencefil ve tütün parfümü iken, birçok parfüm severin vazgeçemediği tek
parfüm The One.
Elie Saab yine
emin adımlarla zirveye oynayan markalar arasında. Le Parfum Resort Collection
(K), Le Parfüm serisinin en başarılı flankerı. Sıcak havada kullanmaya uygun,
meyveli çiçekli İtalya sahilleri gibi parfüm tasarlamış Francis Kurkdjian.
Bravo!
Ermenegildo Zegna, niş pazarlanan Essenze koleksiyonuna ağırlık verip ana akım serisini
nadasa bıraktı bu yıl.
Estée Lauder,
yılın en çok reklam veren parfüm markası olabilir. Zira bu yıl en fazla
reklamını gördüğüm parfüm Modern Muse Le Rogue (K). Büyük beklenti yaratan
ancak gül ve kırmızı meyveler ekseninde dolanan standart bir tasarımın dışında
pek bir şey vadetmeyen pazarlama harikası yaratmış Estée Lauder. Parfümün koku
karakterinin klişe olmasına rağmen harmanının oldukça kaliteli olduğunu
belirtmeliyim. Bir başka Modern Muse flankerı olan Modern Muse Parfum (K) de muhtemelen bu yazı yayınlandıktan
kısa bir süre sonra piyasada olacak.
Fendi – 2014
yılının en başarılı parfümlerinden Leather Essence’ın ardından L'Acquarossa
Elixir (K)’i merakla bekliyordum. Ancak
Fendi’nin ülkemizdeki dağıtıcısı benimle aynı heyecanı paylaşmıyor olacak ki,
parfüme hiçbir yerde rastlamadım…
Ferrari, 2015
yılında çıkardığı üçleme ile parfüm pazarında iyiden iyiye yer edinmeye
kararlı. Serinin en başarılı parfümü ana akım parfümler arasında denediğim en
başarılı portakal çiçeği parfümlerinden biri olan Bright Neroli (U). Sıcak
havalarda bolca sıkılıp güvenle gezilecek cinsten bir tasarım. Noble Fig (U) incir
notasının hakkını tam olarak vermese de fena sayılmayacak yeşilli ferahlı bir
parfüm iken Pure Lavender (U), piyasada 938 örneği bulunan gececi parfümlerine
özenen sentetik bir lavanta denemesi.
2015 Yılı Ana Akım Parfüm Raporu - Bölüm 2
2015 Yılı Ana Akım Parfüm Raporu - Bölüm 2
Hiç yorum yok
Yorum Gönder